Woensdagavond gebed 08-12-2021

 Voorganger John Treur, (HGOH)

Avond gebed digitaal IKO op 8 december 2021

 

Welkom

Zingen Weerklank 127

In de stad van koning David, in een nederige stal,
lag een kindje in de kribbe, 't was de Koning van 't heelal.
Jezus Christus, God en Heer, daald' op aard als Redder neer.

Hij zocht woning op de aarde, om te redden van de dood,
allen die in Hem geloven, die Hem zoeken in hun nood.
Jezus Christus, God en Heer, daald' op aard als Redder neer.

Eenmaal zal Hij wederkomen, die eens woonde in een stal.
Hij zal komen op de wolken, zodat elk aanschouwen zal:
Jezus Christus, God en Heer, daald' op aard als Redder neer.

 

 

Gebed

 

Heere, helaas mogen wij vanwege het virus dat rondwaard niet fysiek bijeenkomen. Maar we danken U dat wij via de moderne media toch in de geest samen mogen zijn om Uw komst naar deze wereld en waarvoor U dat heeft gedaan te gedenken

Vervul ons hart, open ons hart om uw Woord te ontvangen en te bewaren en help ons te doen wat U van ons vraagt.

Uw Naam zij geloofd en geprezen ,want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid Amen

 

Lezen Johannes 1 vers 19 t/m 34

 

HET GETUIGENIS VAN JOHANNES DE DOPER

19Dit dan is het getuigenis van Johannes, toen de Joden uit Jeruzalem priesters en levieten naar hem toe zonden om hem te vragen: “Wie zijt gij?”  20Daarop verklaarde hij zonder enig voorbehoud en met grote stelligheid: “Ik ben de Messias niet.”  21Zij vroegen hem: “Wat dan? Zijt gij Elia?” Hij zei: “Dat ben ik niet.” “Zijt gij de profeet?” Hij antwoordde: “Neen.”  22Toen zeiden zij hem: “Wie zijt gij dan?” Wij moeten toch een antwoord geven aan degenen die ons gestuurd hebben. Wat zegt gij over uzelf?”  23Hij sprak: “Ik ben, zoals de profeet Jesaja het uitdrukt, de stem van iemand die roept in de woestijn: Maakt de weg recht voor de Heer!”  24De afgezanten waren uit de kring van de Farizeeën. Zij vroegen hem:  25“Wat doopt gij dan, als gij de Messias niet zijt, noch Elia, noch de profeet?”  26Johannes antwoordde hun: “Ik doop met water, maar onder u staat Hij die gij niet kent,  27Hij die na mij komt; ik ben niet waardig de riem van zijn sandalen los te maken.”  28Dit gebeurde te Betanië, aan de overkant van de Jordaan, waar Johannes aan het dopen was.  29De volgende dag zag hij Jezus naar zich toekomen en zei: “Zie, het Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt.  30Deze is het van wie ik zei: Achter mij komt een man die voor mij is, want Hij was eerder dan ik.  31Ook ik kende Hem niet, maar opdat Hij aan Israël geopenbaard zou worden, daarom kwam ik met water dopen.”  32Verder getuigde Johannes: “Ik heb de Geest als een duif uit de hemel zien neerdalen en Hij bleef op Hem rusten.  33Ook ik kende Hem niet, maar die mij gezonden had om met water te dopen, Hij had tot mij gesproken: Op wie gij de Geest zult zien neerdalen en blijven rusten, Hij is het die doopt met de heilige Geest.  34Ik heb het zelf gezien en ik heb getuigd: Deze is de Zoon van God.”

 

Gezang 150

 

1  

In den beginne was het woord,

 

op aarde is zijn stem gehoord

 

die spreken wil tot elk geslacht,

 

Hij werd geboren in de nacht.

 

2  

Hij werd geboren in de nacht

 

die al het licht heeft voortgebracht,

 

aan zon en maan zijn teugel legt,

 

Hij is de Heer, Hij werd een knecht.

 

3  

Hij is de Heer, Hij werd een knecht,

 

op Hem wordt alle last gelegd,

 

Hij woont te midden van het kwaad,

 

Hij troont in onze lage staat.

 

4  

Hij troont in onze lage staat

 

waar al wat leeft verloren gaat,

 

Hij kwam toen niemand naar Hem riep,

 

dit licht dat zoveel luister schiep.

 

Meditatie over Zie het Lam van God ,dat de zonde van de wereld wegneemt!

ZIE HET LAM VAN GOD (JOH. 1,29)

8 december 2021 tussen 2e en 3e adventszondag 2021 mogen wij i.v.m. corona niet in de avond samenkomen. Gelukkig hebben we via de moderne media wel de mogelijkheid om het evangelie met elkaar te delen. Advent. Op weg naar Kerst. Christusfeest. Matheus en  Lukas schrijven uitgebreid over de geboorte van Jezus in Bethlehem. De evangelist Johannes ook wel genoemd de wegbereider wijst ons Jezus aan als het vlees geworden Woord en het Lam van God dat de zonde van de wereld op zich nam.

Zie het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt. Deze  woorden komen steeds  bij mij boven nu mij is gevraagd om een korte meditatie te houden voor de bijeenkomst van het IKO. Afgelopen zondag mocht in diverse kerken het Heilig Avondmaal worden gevierd. Bij brood en beker mochten wij vieren dat Jezus voor ons zondaren is gestorven en wij werden en worden opgeroepen Zijn dood te gedenken totdat Hij komt. Want Hij heeft beloofd dat Hij weer komen zal. Dat vieren wij ook in adventstijd. Zie het Lam van God dat de zonde van de wereld wegdraagt, wegneemt. Met deze ene zin in het eerste hoofdstuk van zijn evangelie vat Johannes heel kernachtig samen waarvoor de Heere Jezus naar deze aarde gekomen is. In dit beeld van Jezus als lam van God komen verschillende Bijbelse lijnen samen. En elk van deze lijnen werpt ander licht op de rijke betekenis van deze ene zin.

Zie het lam van God dat de zonde van de wereld wegneemt. Het beeld van een lam doet denken aan Jesaja 53. Het is een profetie over de lijdende knecht van de Heere. Als een lam werd hij ter slachting geleid, als een schaap dat stom is voor het aangezicht van zijn scheerders zo deed hij zijn mond niet open. Deze verzen vinden hun vervulling in onze Heere en Heiland. .Wij leven nu toe naar Kerst waarbij wij denken aan Zijn geboorte. Van hoge hemel daalde hij neer naar deze aarde in de gedaante van een kind.

In een wereld waarin mensen vaak voor elkaar zijn als wolven zendt God zijn Zoon heel bewust in de gestalte van een lam. Een lam dat gewillig, gehoorzaam en met volkomen overgave de weg gaat waartoe hij is geroepen. In zijn leven hierop aarde, laat Hij zich mishandelen en vernederen. Laat alle helse spot, haat en venijn op zich afkomen en doet zijn mond niet open. Hij blijft in de gestalte van een lam geheel gericht op de wil en de bedoeling van God. Zie het lam van God dat de zonde van de wereld draagt, verdraagt. Zo kun je deze tekst ook vertalen en lezen. Zijn geboorte het begin van Zijn lijden. Golgotha is het kookpunt van ‘de zonde van de wereld’, een samenballing van de meest duistere kanten van de menselijke natuur en dat alles wordt verdragen door de zachte kracht van zuivere onschuld, van zachtmoedig geduld van dit wonderlijke lam van God. Zie het lam van God dat de zonde van de wereld wegneemt.

De uitdrukking ‘lam van God’ leidt ons ook terug naar het oeverhaal van Abraham die geroepen wordt zijn zoon Izak te offeren. Als Abram met zijn zoon Izak onderweg is naar de berg Moria stelt Izak hem een prangende vraag: vader, zie, hier is het vuur en het hout maar waar is het lam voor het brandoffer? Abram zegt dan: God zal zichzelf voorzien van het lam voor het brandoffer. En dat is ook wat er gebeurt, op het beslissende moment mag Izak van het altaar af en is daar dat lam, verstrikt in de struiken, dat Izaks plaats zal innemen. Vanaf dat moment krijgt deze bergtop een nieuwe naam: Jehova Jireh: De Heer zal erin voorzien. En er wordt bij gezegd: daarom wordt vandaag de dag gezegd: Op de berg van de Heer zal erin voorzien worden. Die woorden worden vervuld op Golgotha en klinken mee in onze tekst: Zie het lam van God dat de zonde van de wereld wegneemt.

De zinsnede: dat de zonde van de wereld wegneemt roept nog een ander verhaal in onze herinnering. Dat specifieke woord ‘wegnemen’ doet denken aan de Grote verzoendag waar we over lezen in Leviticus 16De priester legt dan zijn hand op de kop van een bok en laadt zo de collectieve, verzamelde zonde van het hele volk op dit dier en zo, beladen met schuld, wordt het weggestuurd de woestijn in. Het zal nooit meer terugkomen en draagt zo de zonde van de wereld weg. De ‘zonde van de wereld’ staat er: heel bewust in het enkelvoud. Bedoeld wordt de hele kluwen aan van schuld en schaamtevan falen en tekortschieten, bewust en onbewust, ons spreken en zwijgen, ons denken en doen, in handelen en nalatigheidDe zonde van de wereld, dat is de staat waarin we levenDe zonde van de wereld dat is wie wij ten diepste zijnDe diepe gebrokenheid van ons menselijk bestaan inclusief alle pijn, nood, moeite, verdriet, frustratie en onvermogen. De gehele last van de mensheid.

Het is een duizelingwekkende uitspraak: dat het lam van God dat alles, de zonde van de wereld, echt wegdraagt. Wij zijn geneigd die last van onze eigen schuld en schaamte een leven lang toch met ons mee te zeulen.

Zie het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt. Dat eerste woordje ‘zie’ is echt een intense aansporing. Kijk niet alleen, maar zie toch wat er vanaf het begin bij zij zijn komen naar deze wereld tot het ultieme moment  op Golgotha is gebeurd. Er staat niet: zie het lam van God dat de zonde van de wereld heeft weggenomen. Heel bewust staat er: dat de zonde van de wereld wegneemt. In de tegenwoordige tijd. Als iets dat keer op keer gebeurt telkens als u, jij en ik onze ogen richten op dat Kind geboren in Bethlehem en gestorven op het kruis op Golgotha, en daar met de ogen van ons hart zien op het lam van God. Maar Hij is ook opgestaan uit de doden Opgevaren naar de Hemel. Vanwaar Hij zal weerkomen. Ziet u ook met mij  uit naar Zijn komst!!

 

Voorbeden

Intenties die deze week zijn gevraagd:

 

Een gebed van dankbaarheid voor de geboorte van kleinzoon Mason. Dat hij gezond mag opgroeien in de bescherming van onze God en de liefde van zijn ouders en grootouders.

Heer onze God wij danken U.

 

 Ons gebed wordt opnieuw gevraagd voor de kleine Mason die is opgenomen in het ziekenhuis en een moeilijke start van zijn prille leventje doormaakt. Bidden wij voor hem en voor zijn ouders dat hij weer gezond mag worden. 

Heer onze God, verhoor ons gebed.

 

Zingen

Weerklank 162

1. Wij danken U, voor Uw verzoenend lijden,

 o Lam, dat U voor mij de strijd wou strijden.

 U hebt de toorn, die over mij moest komen,

 op U genomen.

 

2. U droeg voor mij de last van al mijn zonden. Zij sloegen U die gruwelijke wonden.

Opdat ik, Heer’, Uw heerlijkheid zou erven,

 liet God U sterven.

 

3. Nu U voor mij aan 't kruishout bent gestorven,

 mag ik aanvaarden wat U hebt verworven.

 De dood heeft nu voor mij, in U herboren,

 Zijn kracht verloren.

 

4. Heer, leer mij steeds dit wonder te geloven, Als rijkste schat, die alles gaat te boven;

Want niets, echt niets dat blinkt op deze aarde Heeft deze waarde.

 

5. Alleen aan U, o Lam, behoort mijn leven, Het zij aan U ten eigendom gegeven.

U hebt voor eeuwig mij aan U verbonden

Door uwe wonden.

 

6. Geen mens of macht kan ooit mij van U scheiden.

Ik blijf de Uwe, tot U mij zult leiden

tot waar U mij de erfenis zult geven:

 geen dood, maar leven!

 

Dankgebed

Drieenig God, Vader, Zoon en Heilige Geest, wij loven en prijzen Uw grote naam. U kwam van de hemel dalen tot ons zondaars, boos van aard en voor onze schuld betalen die zo lang ons had bezwaard. U bent het middelpunt van ons verlangen Trooster van het bevreesd gemoed. Door U, Heere Jezus, is het leven dat nooit meer sterft aan het licht gebracht. Eens zult U ons met eer omgeven, deelt U met ons eer en macht. Is het Vaderhuis straks onze woning, dan zullen wij U zien, o Heer. Daar vindt uw liefde haar bekroning en brengen wij U eeuwig eer, Amen.

 

Orgelspel

 

Sluiting

 

 

 

 

 

 

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten