Voorganger John Treur, (HGOH)
Avond gebed digitaal IKO op 8 december
2021
Welkom
Zingen
Weerklank 127
In de stad van koning David, in een
nederige stal,
lag een kindje in de kribbe, 't was de
Koning van 't heelal.
Jezus Christus, God en Heer, daald' op
aard als Redder neer.
Hij zocht woning op de aarde, om te
redden van de dood,
allen die in Hem geloven, die Hem
zoeken in hun nood.
Jezus Christus, God en Heer, daald' op
aard als Redder neer.
Eenmaal zal Hij wederkomen, die eens
woonde in een stal.
Hij zal komen op de wolken, zodat elk
aanschouwen zal:
Jezus Christus, God en Heer, daald' op
aard als Redder neer.
Gebed
Heere, helaas mogen wij vanwege het virus dat rondwaard niet fysiek
bijeenkomen. Maar we danken U dat wij via de moderne media toch in de geest
samen mogen zijn om Uw komst naar deze wereld en waarvoor U dat heeft gedaan te
gedenken
Vervul ons hart, open ons hart om uw Woord te ontvangen en te
bewaren en help ons te doen wat U van ons vraagt.
Uw Naam zij geloofd en geprezen ,want
van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid Amen
Lezen Johannes 1 vers 19 t/m 34
HET GETUIGENIS
VAN JOHANNES DE DOPER
19Dit
dan is het getuigenis van Johannes, toen de Joden uit Jeruzalem priesters en
levieten naar hem toe zonden om hem te vragen: “Wie zijt gij?” 20Daarop verklaarde hij zonder enig
voorbehoud en met grote stelligheid: “Ik ben de Messias niet.” 21Zij vroegen hem: “Wat dan? Zijt gij Elia?”
Hij zei: “Dat ben ik niet.” “Zijt gij de profeet?” Hij antwoordde: “Neen.” 22Toen zeiden zij hem: “Wie zijt gij dan?”
Wij moeten toch een antwoord geven aan degenen die ons gestuurd hebben. Wat
zegt gij over uzelf?” 23Hij sprak: “Ik
ben, zoals de profeet Jesaja het uitdrukt, de stem van iemand die roept in de
woestijn: Maakt de weg recht voor de Heer!”
24De afgezanten waren uit de kring van de Farizeeën. Zij vroegen
hem: 25“Wat doopt gij dan, als gij de
Messias niet zijt, noch Elia, noch de profeet?”
26Johannes antwoordde hun: “Ik doop met water, maar onder u staat Hij
die gij niet kent, 27Hij die na mij komt;
ik ben niet waardig de riem van zijn sandalen los te maken.” 28Dit gebeurde te Betanië, aan de overkant
van de Jordaan, waar Johannes aan het dopen was. 29De volgende dag zag hij Jezus naar zich
toekomen en zei: “Zie, het Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt. 30Deze is het van wie ik zei: Achter mij komt
een man die voor mij is, want Hij was eerder dan ik. 31Ook ik kende Hem niet, maar opdat Hij aan
Israël geopenbaard zou worden, daarom kwam ik met water dopen.” 32Verder getuigde Johannes: “Ik heb de Geest
als een duif uit de hemel zien neerdalen en Hij bleef op Hem rusten. 33Ook ik kende Hem niet, maar die mij
gezonden had om met water te dopen, Hij had tot mij gesproken: Op wie gij de
Geest zult zien neerdalen en blijven rusten, Hij is het die doopt met de
heilige Geest. 34Ik heb het zelf gezien
en ik heb getuigd: Deze is de Zoon van God.”
Gezang 150
In
den beginne was het woord, |
|
|
op
aarde is zijn stem gehoord |
|
die
spreken wil tot elk geslacht, |
|
Hij
werd geboren in de nacht. |
Hij
werd geboren in de nacht |
|
|
die
al het licht heeft voortgebracht, |
|
aan
zon en maan zijn teugel legt, |
|
Hij
is de Heer, Hij werd een knecht. |
Hij
is de Heer, Hij werd een knecht, |
|
|
op
Hem wordt alle last gelegd, |
|
Hij
woont te midden van het kwaad, |
|
Hij
troont in onze lage staat. |
Hij
troont in onze lage staat |
|
|
waar
al wat leeft verloren gaat, |
|
Hij
kwam toen niemand naar Hem riep, |
|
dit
licht dat zoveel luister schiep. |
Meditatie over Zie het Lam van God ,dat
de zonde van de wereld wegneemt!
ZIE HET LAM VAN GOD (JOH. 1,29)
8 december 2021 tussen 2e en 3e
adventszondag 2021 mogen wij i.v.m. corona niet in de avond samenkomen.
Gelukkig hebben we via de moderne media wel de mogelijkheid om het evangelie
met elkaar te delen. Advent. Op weg naar Kerst. Christusfeest. Matheus en Lukas schrijven uitgebreid over de geboorte
van Jezus in Bethlehem. De evangelist Johannes ook wel genoemd de wegbereider
wijst ons Jezus aan als het vlees geworden Woord en het Lam van God dat de
zonde van de wereld op zich nam.
Zie het lam van God, dat de zonde van de
wereld wegneemt. Deze woorden komen
steeds bij mij boven nu mij is gevraagd
om een korte meditatie te houden voor de bijeenkomst van het IKO. Afgelopen
zondag mocht in diverse kerken het Heilig Avondmaal worden gevierd. Bij brood
en beker mochten wij vieren dat Jezus voor ons zondaren is gestorven en wij
werden en worden opgeroepen Zijn dood te gedenken totdat Hij komt. Want Hij
heeft beloofd dat Hij weer komen zal. Dat vieren wij ook in adventstijd. Zie
het Lam van God dat de zonde van de wereld wegdraagt, wegneemt. Met deze ene
zin in het eerste hoofdstuk van zijn evangelie vat Johannes heel kernachtig
samen waarvoor de Heere Jezus naar deze aarde gekomen is. In dit beeld van
Jezus als lam van God komen verschillende Bijbelse lijnen samen. En elk van
deze lijnen werpt ander licht op de rijke betekenis van deze ene zin.
Zie het lam van God dat de zonde van de
wereld wegneemt. Het beeld van een lam doet denken aan Jesaja 53. Het
is een profetie over de lijdende knecht van de Heere. Als een lam werd hij ter
slachting geleid, als een schaap dat stom is voor het
aangezicht van zijn scheerders zo deed hij zijn mond niet
open. Deze verzen vinden hun vervulling in onze Heere en
Heiland. .Wij leven nu toe naar Kerst waarbij wij denken aan Zijn geboorte. Van
hoge hemel daalde hij neer naar deze aarde in de gedaante van een kind.
In een wereld waarin mensen vaak voor
elkaar zijn als wolven zendt God zijn Zoon heel bewust in de gestalte van een
lam. Een lam dat gewillig, gehoorzaam en met volkomen overgave de weg gaat
waartoe hij is geroepen. In zijn leven hierop aarde, laat Hij zich mishandelen
en vernederen. Laat alle helse spot, haat en venijn op zich afkomen en doet
zijn mond niet open. Hij blijft in de gestalte van een lam geheel gericht op de
wil en de bedoeling van God. Zie het lam van God dat de zonde van de
wereld draagt, verdraagt. Zo kun je
deze tekst ook vertalen en lezen. Zijn geboorte het begin van Zijn lijden.
Golgotha is het kookpunt van ‘de zonde van de wereld’, een samenballing van de
meest duistere kanten van de menselijke natuur en dat alles wordt verdragen
door de zachte kracht van zuivere onschuld, van zachtmoedig geduld van dit
wonderlijke lam van God. Zie het lam van God dat de zonde van de
wereld wegneemt.
De uitdrukking ‘lam van God’ leidt ons
ook terug naar het oeverhaal van Abraham die geroepen wordt zijn zoon Izak te
offeren. Als Abram met zijn zoon Izak onderweg is naar de berg Moria stelt Izak
hem een prangende vraag: vader, zie, hier is het vuur en het hout maar
waar is het lam voor het brandoffer? Abram zegt dan: God
zal zichzelf voorzien van het lam voor het brandoffer. En dat
is ook wat er gebeurt, op het beslissende moment mag Izak van het altaar af en
is daar dat lam, verstrikt in de struiken, dat Izaks plaats zal innemen. Vanaf
dat moment krijgt deze bergtop een nieuwe naam: Jehova Jireh: De Heer zal erin
voorzien. En er wordt bij gezegd: daarom wordt vandaag de dag
gezegd: Op de berg van de Heer zal erin voorzien
worden. Die woorden worden vervuld op Golgotha en klinken mee
in onze tekst: Zie het lam van God dat de zonde van de
wereld wegneemt.
De zinsnede: dat de zonde van de wereld
wegneemt roept nog een ander verhaal in onze herinnering. Dat
specifieke woord ‘wegnemen’ doet denken aan de Grote verzoendag waar we over
lezen in Leviticus 16. De priester legt dan zijn hand op de kop van
een bok en laadt zo de collectieve, verzamelde zonde van het hele volk op dit
dier en zo, beladen met schuld, wordt het weggestuurd de woestijn in. Het zal
nooit meer terugkomen en draagt zo de zonde van de wereld weg. De ‘zonde van de
wereld’ staat er: heel bewust in het enkelvoud. Bedoeld wordt de hele kluwen
aan van schuld en schaamte, van falen en tekortschieten, bewust en
onbewust, ons spreken en zwijgen, ons denken en doen, in handelen en
nalatigheid. De zonde van de wereld, dat is de staat waarin we
leven. De zonde van de wereld dat is wie wij ten diepste zijn. De
diepe gebrokenheid van ons menselijk bestaan inclusief alle pijn, nood, moeite,
verdriet, frustratie en onvermogen. De gehele last van de mensheid.
Het is een
duizelingwekkende uitspraak: dat het lam van God dat alles, de zonde van de
wereld, echt wegdraagt. Wij zijn geneigd die last van onze eigen schuld en
schaamte een leven lang toch met ons mee te zeulen.
Zie het lam van God, dat de zonde van de
wereld wegneemt. Dat eerste woordje ‘zie’ is echt een intense
aansporing. Kijk niet alleen, maar zie toch wat er vanaf het begin bij zij zijn
komen naar deze wereld tot het ultieme moment
op Golgotha is gebeurd. Er staat niet: zie het lam van God dat de zonde
van de wereld heeft weggenomen. Heel bewust staat er: dat de zonde van de
wereld wegneemt. In de tegenwoordige tijd. Als iets dat keer op keer gebeurt
telkens als u, jij en ik onze ogen richten op dat Kind geboren in Bethlehem en
gestorven op het kruis op Golgotha, en daar met de ogen van ons hart zien op
het lam van God. Maar Hij is ook opgestaan uit de doden Opgevaren naar de Hemel.
Vanwaar Hij zal weerkomen. Ziet u ook met mij
uit naar Zijn komst!!
Voorbeden
Intenties die deze week
zijn gevraagd:
Een gebed van dankbaarheid voor de geboorte van kleinzoon Mason.
Dat hij gezond mag opgroeien in de bescherming van onze God en de liefde van
zijn ouders en grootouders.
Heer onze God wij danken U.
Ons gebed wordt opnieuw gevraagd voor de kleine Mason die is
opgenomen in het ziekenhuis en een moeilijke start van zijn prille leventje
doormaakt. Bidden wij voor hem en voor zijn ouders dat hij weer gezond mag
worden.
Heer onze God, verhoor ons
gebed.
Zingen
Weerklank
162
1. Wij
danken U, voor Uw verzoenend lijden,
o Lam, dat U voor mij de strijd wou strijden.
U hebt de toorn, die over mij moest komen,
op U genomen.
2. U
droeg voor mij de last van al mijn zonden. Zij sloegen U die gruwelijke wonden.
Opdat
ik, Heer’, Uw heerlijkheid zou erven,
liet God U sterven.
3. Nu U
voor mij aan 't kruishout bent gestorven,
mag ik aanvaarden wat U hebt verworven.
De dood heeft nu voor mij, in U herboren,
Zijn kracht verloren.
4. Heer,
leer mij steeds dit wonder te geloven, Als rijkste schat, die alles gaat te
boven;
Want
niets, echt niets dat blinkt op deze aarde Heeft deze waarde.
5.
Alleen aan U, o Lam, behoort mijn leven, Het zij aan U ten eigendom gegeven.
U hebt
voor eeuwig mij aan U verbonden
Door uwe
wonden.
6. Geen mens
of macht kan ooit mij van U scheiden.
Ik blijf
de Uwe, tot U mij zult leiden
tot waar
U mij de erfenis zult geven:
geen dood, maar leven!
Dankgebed
Drieenig God, Vader, Zoon en Heilige Geest, wij loven en prijzen
Uw grote naam. U kwam van de hemel dalen tot ons zondaars, boos van aard en
voor onze schuld betalen die zo lang ons had bezwaard. U bent het middelpunt
van ons verlangen Trooster van het bevreesd gemoed. Door U, Heere Jezus, is het
leven dat nooit meer sterft aan het licht gebracht. Eens zult U ons met eer
omgeven, deelt U met ons eer en macht. Is het Vaderhuis straks onze woning, dan
zullen wij U zien, o Heer. Daar vindt uw liefde haar bekroning en brengen wij U
eeuwig eer, Amen.
Orgelspel
Sluiting
Geen opmerkingen:
Een reactie posten